De Petronas Twin Towers en de eerste onderzoeksdag

17 september 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Voor de Petronas Twin TowersHoi allemaal!

Leuk dat jullie weer kijken op m'n blog! :) Ik heb mijn lab-instructie ondertussen al gehad. Ik had hier eerlijk gezegd meer van verwacht.. Uiteindelijk was het alleen een papiertje met regels (die we ook in Nederland hebben in het lab) ondertekenen. We waren dan ook binnen 20 minuten klaar. Daarna zijn we met een Nederlands meisje die hier ook studeert gaan lunchen. Toch leuk om wat nieuwe (Nederlandse gezichten te zien). Zij heeft een Maleisische vriend, vandaar ook dat zij hier voor één jaar blijft studeren. Aangezien ze hier al een maand zit en ook veel weet van haar vriend, heeft zij ons ook nog veel kunnen vertellen.

De dag erna zijn we in de namiddag naar het centrum van Kuala Lumpur geweest, voornamelijk om de Petronas Twin Towers te zien! Erg indrukwekkend om deze hoge torens te zien!  In dit gebouw bevindt zich overigens (weer) een shoppingmall. Ze hebben er hier genoeg dus! We bleven nog wachten tot het donker was (dat is hier al om 19.15 uur) om de verlichte torens te zien, wat het gebouw nog indrukwekkender en mooier maakte! Helaas werden we in het park (soort van subtiel) achterna gezeten door wat jongens uit Bangladesh, dus we zijn alsnog redelijk vroeg terug naar onze kamer gegaan.

Na al die vele vrije tijd hebben we ook alvast wat extra voorbereidend werk gedaan voor onze scriptie. En vandaag was het de eerste dag dat we meeliepen met het onderzoek. We hebben de proevers ontmoet en zij hebben verschillende producten geproefd, waaronder pizza, verschillende soorten exotisch fruit, waaronder Rambutan en sterfruit en sappen. Vervolgens gaven zij op de computer aan hoe zoet, zuur, zout, bitter, umami of vet zij vonden dat het product was. Zij zijn speciaal getraind voor maar liefst 6 maanden, zodat ze goed in kunnen schatten hoe intensief de smaken zijn voor ieder product. Er zijn ook controlesessies, waarbij wordt gekeken of de proevers nog wel nog in staat zijn om de intensiteiten goed in te schatten. Dit wordt door middel van referentie-oplossingen gedaan, waar (bijvoorbeeld voor zoetheid) een percentage aan suiker in zit om een bepaalde zoetheid aan te geven. Uiteindelijk ga ik bekijken of de nutriënten in het product correleren met de intensiteiten die worden aangegeven door de proevers.

Het viel me overigens op dat ze hier niet echt van te tijd zijn. Veel mensen kwamen 10 tot 20 of zelfs 30 minuten te laat, iets wat je in Nederland (gelukkig) niet zo veel ziet. Toch een flink verschil in cultuur!

Zo, dat was even in het kort weer mijn verhaal! Ook heb ik weer foto's toegevoegd, hope you'll like them!

Wij hebben overigens ondertussen al een minivakantie geboekt naar the Perhentian Islands op 26 september tot en met 28 september. Heerlijk even naar de zee!

Veel liefs uit Maleisië!

De Petronas Twin Towers - 's avonds

1. Ria:
    Hoi Linda,
    Leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn in Maleisië. De camera maakt mooie foto's! Komt natuurlijk door de fotograaf.

Lieve groetjes uit Wijchen.
  2. Abbe:
    Hoi Linda,
    Leuk verhaal met mooie foto's.
    Wat vervelend dat je vroeger naar huis moest dan de bedoeling was. Maar ja, in dit soort landen mag vaak weinig, maar ondertussen....
    Hoe is het met de proevers, gaan ze ook later weg, of toch maar niet?
    Is het weekeinde daar op vrijdag en zijn de zaterdag en zondag gewone werkdagen?
    Groetjes, Abbe
  3. Jan Hakvoort:
    Hoi Linda,
    Leuk; jouw uitgebreide verslag. Leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Prachtige foto's! Wat een indrukkende torens (Petronas Twin Towers). Geweldig. Is het erg druk op de straten? Of valt dat mee? Succes weer toegewenst en hartstikke leuk dat we zo goed op de hoogte worden gehouden.
    Groetjes, Jan en Elke
  4. Ans Rouwhof:
    19 september 2016
    Super mooie foto', vooral die foto van de Petronas Twin Towers bij avondlicht!!
    Leuk dat jullie een mini vakantie hebben geboekt...
    Succes en bedankt voor jouw informatie, krijgen wij ook een beetje een indruk hoe het daar is.....