Melakka

12 oktober 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Daar ben ik weer hoor! Al een tijdje niks van mij gehoord, maar geen nieuws is goed nieuws zeg ik altijd maar!

Wij zijn ondertussen al een stuk drukker met het analyseren van de data. Ik ben vooral aan het opzoeken wat er nu precies aan hoeveelheden aan kcal, eiwit, vet, koolhydraten, natrium en vezels in de producten zit. Dit doe ik door middel van een database (een boek en een website). Helaas valt dit niet altijd mee en kan het zo zijn dat de gerechten die klaargemaakt zijn niet in de database te vinden zijn, waardoor ik de ingrediënten en hun hoeveelheden aan kcal, eiwit etc bij elkaar moet optellen en goed in de gaten moet houden in welke verhouding de ingrediënten zich in het gerecht bevinden. Daarbij komt dat ik natuurlijk veel gerechten niet ken en dat mijn begeleidster veel gerechten met Maleisische woorden beschreven heeft. Eén voordeel: ik leer nu wel leuk Maleisische woorden! Neem nu bijvoorbeeld een makkelijke: teh o panas. Dit betekent thee met suiker (o) en melk (panas). Ach, zo komen we de tijd wel weer door!

Maar.. we doen natuurlijk ook een hoop andere leuke dingen! Zo hebben we al kennis gemaakt met de Ladies night die je hier op veel avonden hebt. In Bukit Bintang gebeurt het wat betreft het uitgaan! Hier heb je veel leuke tentjes zitten en op de ladies night krijgen vrouwen dus gratis drankjes (vaak cocktails). Dit doen ze alleen om mannen te lokken, maar wij maken er mooi gebruik van :).

Ook zijn wij maandag en dinsdag naar Melakka geweest. Dit was twee uur reizen met de bus vanaf Kuala Lumpur en kostte 10 Ringgit per persoon. Dit betekent in Euro's (en niet schrikken): €2,16. Melakka is een super mooi en historisch stadje ten zuidwesten van Maleisië. Aangezien dit stadje in handen is geweest van de Nederlanders rond 1600, heeft het veel Nederlandse kenmerken, zoals een molen en worden veel gebouwen beschreven in het Nederlands zoals het 'stadhuys'. Wij voelden ons hier dan ook gelijk thuis! Daarbij vond ik ook dat dit stadje iets weg had van Italië, met de leuke grachtjes en bruggetjes! We hebben hier veel gelopen en gezien, maar het was wel erg warm. Soms dus wel even zwoegen, maar het was zeker de moeite waard!

Bekijk vooral de foto's weer! Wij gaan van vrijdag tot en met zondag weer meehelpen met het uitvoeren van het onderzoek. Ondertussen volgen wij ook het nieuws uit Nederland elke dag en ik kan zien dat het snel koeler wordt daar, maar nog wel droog. Een prima herfst denk ik?!

Liefs!

1. Ria:
    12 oktober 2016
    Hallo dames,

Jullie hebben weer mooie dingen gezien en wat een mooie foto's. In Nederland wordt het inderdaad kouder. Als ik naar school fiets heb ik al weer mijn handschoenen aan. Raar idee dat het bij jullie zo warm is! Konijnen zitten ook al weer binnen.
    Veel plezier samen en succes Linda met het onderzoek.

Liefs Ria
  2. Abbe:
    12 oktober 2016
    Hoi Linda,
    Weer een leuk verhaal.
    Studeren is natuurlijk niet altijd de al gebaande wegen volgen. Je zult toch ook kennis toe moeten voegen....
    Verder is het leuk om de herinneringen aan onze voorouders te zien. Die molen hoort daar echt bij. Maar die brug, ja zoals je al zegt, da's meer Italiaans.
    We wachten het vervolg wel weer af.
    Groetjes, Abbe
  3. Jan Hakvoort:
    16 oktober 2016
    Hoi Linda,
    Leuk om weer een uitgebreid verslag van jou te ontvangen. Leuk dat je naast jouw studie veel van het land kunt zien; dit keer dan Melakka (mooie foto's Linda!). Bijzonder die link met Nederland; nooit geweten dat wij ook daar actief zijn geweest. Al was het rond 1900!
    Die foto van dat bruggetje doet (ook) mij inderdaad aan Italië denken (Venetië??).
    Vandaag hebben wij hier een prachtige nazomerdag; maar liefst 20 graden met heel veel zon!

Succes weer daar en geniet van dit prachtige, buitenlandse, avontuur.

Hartelijke groeten uit Oud-Beijerland van Elke & Jan