Kuala Lumpur

13 september 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

Zo, ondertussen weer twee dagen verder. Nog steeds veel aan het ontdekken over het land (en erg weinig over ons onderzoek, haha!). Ik verwacht dat ik deze eerste we(e)k(en) meer zal schrijven dan de latere weken, dus geniet er nog maar goed van!

Gisteren en vandaag weer veel op pad geweest. Gisteren de buurt een beetje ontdekt en geleerd hoe het hier werkt met vervoer. Hier kun je werkelijk bijna niks lopen, er zijn simpelweg bijna geen paden en op de weg wil je niet lopen. Auto's rijden soms (redelijk vaak) midden op de rijbaan - in plaats van er gewoon één te kiezen - of ze drukken zich tussen andere auto's. Hier werkt het vervoer vooral met Uber, dit is een soort particuliere taxi, waarbij iedereen zich kan aanbieden als chauffeur. Als wij dus een lift nodig hebben, geven wij dit aan op de Uber app. Vervolgens krijgt één chauffeur die vlakbij is de melding dat wij een lift nodig hebben en komt hij/zij ons ophalen en brengt ons naar de gewenste bestemming. Ideaal!

Vandaag het echte centrum van Kuala Lumpur ontdekt! Hiervan heb ik ook foto's toegevoegd. We zijn nog niet overal geweest, zoals bijvoorbeeld de beroemde Petronas Towers, aangezien Kuala Lumpur te groot is om in één dag te ontdekken. We zijn er natuurlijk nog lang genoeg, dus dit zal zeker nog gebeuren. Daarbij was het ook erg warm. Iedere dag is het hier rond de 32 graden, maar vandaag scheen de zon, waardoor de gevoelstemperatuur flink omhoog ging. We hadden het flink te verduren dus. Hopelijk wennen we hier vanzelf meer aan. Gelukkig konden we vanavond lekker afkoelen in het zwembad!

Tot slot nog wat (leuke) feitjes over Maleisië. Maleisië is best arm (dit horen wij van veel mensen die hier wonen) en je moet dus goed opletten op je tas - wat je altijd al in het buitenland doet - maar daarbij komt dat je niet te veel geld moet laten zien. Een briefje van 50 ringgit is hier bijvoorbeeld al veel, terwijl dit omgerekend voor ons 10 euro is. Het is dus ook beter om dit niet opvallend te laten zien. Ook zegt de overheid niet corrupt te zijn, terwijl er wel geld verdwijnt uit de kas. Maar, wordt er gezegd, dit is een 'donatie' naar iemand toe en daardoor dus goed. Ook stopte de politie auto's op de weg, om hun donatie te vragen vertelde onze Uber-chauffeur. Bizar! Tot slot, een maaltijd met drinken kost hier ongeveer €2,50. Lekker goedkoop dus!

Morgen krijgen we de lab-introductie, dus dan gaan we 'eindelijk' wat voor onze studie doen. Ook gaan we morgen lunchen met een meisje die ook uit Nederland komt en hier een heel jaar zal studeren voor haar master. Toch fijn om Nederlands te kunnen spreken. Ik moet erg wennen aan het Engelse accent van de Maleisiërs. Ze praten vaak erg snel, waardoor je soms de helft niet verstaat.

Dat was het weer voor nu. Jullie in Nederland ook succes met de warmte, ik hoorde al dat het daar ook erg warm is! Zitten we in hetzelfde schuitje :)

Selamat tinggal (tot ziens). Veel liefs uit Maleisië!

1. Abbe:
    13 september 2016
    Leuk verhaal met leuke foto's.
  2. Ans Rouwhof:
    13 september 2016
    Hoi Linda,
    Leuk weer wat van je te horen!!
    Fijn dat je een paar dagen hebt om wat te wennen en de mooie stad te verkennen.
    Geweldige foto's die je hebt bijgevoegd, zo krijgen wij ook een beetje een indruk van Kuala Lumpur.
    Veel succes straks met je training.
    Groetjes, Ans en Nico
  3. Jan Hakvoort:
    16 september 2016
    Hoi Linda, leuk zo'n uitgebreid verhaal! Met veel plezier gelezen. Een hele andere wereld; leerzaam.
    En heel erg leuk al die foto's erbij. Ook die feitjes over Maleisië zijn leuk. Benieuwd hoe de lab introductie is verlopen. Hier is het inmiddels een stuk frisser geworden.
    Hartelijke groeten van ons uit Oud-Beijerland! Jan en Elke.
  4. Abbe:
    16 september 2016
    Hoi Linda,
    Veel plezier morgen met de opstart van je onderzoek!
    Groetjes