Langkawi island

20 november 2016 - Langkawi Island, Maleisië

Goedemorgen allemaal!

Hier ben ik dan ein-de-lijk weer. Erg druk gehad, met leuke dingen, zoals het maken van een mooie reis, maar ook met het onderzoek, waar we de dag na terugkomst natuurlijk weer moesten zijn. We zijn dus maandag tot en met woensdag naar een prachtig eiland, Langkawi, geweest. Dit ligt in het noordwesten van Maleisië, vlakbij Thailand, en ongeveer een uurtje vliegen vanaf Kuala Lumpur. Aangezien het nu november is en dat dus betekent dat het regenseizoen in Maleisië is gestart, waren we een beetje huiverig voor het weer. Gelukkig viel dit alles mee! Alleen de eerste dag wat heftige buien gehad, maar de twee dagen die erop volgden waren alleen maar prachtig te noemen!

Op de eerste dag hebben we dan ook nog niet zoveel gedaan op het eiland, behalve een beetje rondkijken in de leuke souvenirswinkeltjes en alvast bedenken wat we de volgende dagen zouden gaan doen. Alles lekker rustig aan dus! Zo kwamen we op het idee om de volgende dag een mangrovetour te doen, waar je met een boot door de mangrove vaart. Ontzettend mooi! Behalve de prachtige natuur (zie foto's!), waren er ook weer veel dieren te zien. Allereerst kwamen we langs een plek waar de adelaars werden gevoerd en aangezien ze vaak redelijk dicht bij de boot vlogen, konden we goed zien hoe groot en mooi ze nu eigenlijk waren.
Vervolgens kwamen we bij hele apenfamilies in de bossen terecht. Deze apen waren niet bang om op de boten te komen en liepen dan ook over het dak van de boot heen. Ook zagen we de apen regelmatig ruzie maken, wat blijkbaar gebeurt als er een aap naar het territorium van een andere apenfamilie gaat. De apen duwden elkaar soms onder water of begonnen als een gek naar elkaar te schreeuwen en achter elkaar aan te rennen (wat lijken ze toch op mensen hè ;) ).
Vervolgens voeren we door naar een viskwekerij, maar dit vonden we allebei niet speciaal en eerder zielig om te zien, aangezien de vissen lang niet genoeg ruimte hadden om lekker te zwemmen. Al met al was de mangrovetour wel één van de mooiste dingen om te doen en om te zien voor mij hier in Maleisië!

De volgende dag zijn we nog met een gondel (na heeeel lang wachten in de brandende zon) naar de top van een berg gegaan, om daar gebruik te kunnen maken van de bekende skybridge van Langkawi. Hier had je prachtig uitzicht over het hele eiland. Wel leuk om nog te vertellen; de kabelbaan is de steilste van de wereld en na het vertrek stijg je direct een paar honderd meter (42 graden) langs de Matahari wand, een steile bergklif.

's Avonds vlogen we weer naar Kuala Lumpur en hebben we vervolgens de volgende dagen weer druk aan het onderzoek gewerkt. Het einde komt nu wel echt in zicht voor mijn reis naar Maleisië, al staat er voor volgende week nog een heel mooie trip op de planning: Borneo! Hierbij zullen we een flinke bergbeklimming doen (Mount Kinabalu) en zullen we zelfs in de nacht gaan klimmen om op de top  (4095,2 meter) te staan als de zon opkomt! Wish me luck!

Jullie zullen daarna weer van mij horen!
Veel liefs!

1. Jan Hakvoort:
    Hoi Linda!
    Het is hier zondagochtend vroeg! Rond ons huis raast een flinke herfststorm! Maar dan is daar jouw reisverhaal; heel erg leuk weer en informatief. En weer aangevuld met prachtige foto's. Super dat je ons zo goed op de hoogte houdt.
    Wow: de zon zien opkomen vanaf die Mount Kinabalu! Heel bijzonder! (hopelijk gaat het dan weer beter met jouw knie!). Heel bijzonder die skybridge! Knap stukje werk. Leuk die foto van die aap 'in het wild'. Veel groene bossen op jouw foto's; mooi!
    De laatste loodjes Linda.
    Wat mij betreft blijft het motto: blijf ervan genieten!
    Nog enkele goede weken daar van ons toegewenst en een hele goede afronding!

Hartelijke groeten vanuit Oud-Beijerland, Jan en Elke
  2. Abbe:
    Hoi Linda,
    Weer een heleboel leuke dingen gezien en het werk vordert ook al lekker zo te lezen.
    En dan te bedenken dat je toen je hier uit Nederland vertrok nog zo bang voor het vliegen was.....
    Maar het is natuurlijk ook een mooi land met veel verschillende landschapsonderdelen, die je met je foto's op een mooie manier aan ons laat zien en ook er erg leuk over verteld.
    Kijk de volgende week maar goed uit dat je je hoofd niet te veel in de wolken krijgt op die hoogte. Doe vooral niet te gehaast, je hebt daar flink wat minder zuurstof in de lucht.

Groetjes ook van Ria, Joep en Sansa, die hopen dat je over twee weekjes weer lekker aan de boerenkool kan zitten, Abbe
  3. Ans Rouwhof:
    Hoi Linda,

Je hebt weer een mooi verhaal geschreven.
    Wat zien jullie prachtige dingen en de foto's zijn fantastisch!
    Wij wensen jullie veel succes met de bergbeklimming!!!

Groetjes van Nico en Ans
  4. Ida Vogelzang:
    24 november 2016
    Hoi Linda,
    Wat een leuk verslag en geweldige foto's.
    Geniet daar nog maar even, want het zit er bijna op.
    Dit mooie avontuur pakt niemand je af.

Groetjes Ida
  5. Karin Theunissen:
    25 november 2016
    Hoi Linda , ik hoor natuurlijk veel enthousiaste verhalen van je vader en nu lees ik het ook nog met prachtige foto's erbij. Wat een mooie tijd en ervaring voor je . Je mag er trots op zijn. Tijd vliegt inderdaad dus we hopen je snel weer te zien Groetjes van ons allemaal en natuurlijk (ook al ben je ver weg op je verjaardag) Gefeliciteerd
  6. Linda Klarenberg:
    26 november 2016
    Bedankt allemaal voor de leuke reacties!! :)